Pentatonika gitara ćwiczenia

code *code lyoko

Temat: dam plusa
Pentatonika to pięciodźwiękowa skala używana bardzo często w improwizacjach. Konkretną pentatonikę bardzo często określa się tak jak akord, czyli np. pentatonika C-dur. Pentatonika durowa składa się ze stopni gamy: 1, 2, 3, 5, 6. W przypadku pentatoniki C-dur będą to dźwięki: C, D, E, G, A.

----------------------------------------------------------


Często pytacie w jaki sposób odczytywać nuty przy pomocy tabulatury, dlatego pokrótce opisuję ten temat w dzisiejszej lekcji. Przedstawiam tu także podstawową skalę - pentatonikę - w dwóch wersjach, czyli c-dur oraz c-mol. Na czym polega różnica - popatrzcie, posłuchajcie i poćwiczcie . Acha, i jeszcze jedno. Opanowanie pentatoniki to przygotowanie do grania BLUESA. Polecam jednak dzisiejsze ćwiczenia wszystkim basistom, niezależnie od gatunku.

Tabulatura służy nie tylko do znajdowania dźwięków zapisanych w nutach, ale również do zorientowania się w jakich pozycjach należy grać dany utwór. W przypadku czterostrunowej gitary basowej tabulatura ma cztery linie, które odpowiadają strunom (od góry) G, D, A, E, a numerki pisane na nich oznaczają progi na których naciskamy strunę. Nr 0 na linii oznacza pustą strunę. Np. dźwięk A możemy zagrać na pustej strunie A, jak również na strunie E naciskając ją na piątym progu. Tabulatura niestety nie określa jakimi palcami grać kolejne dźwięki. W tym przykładzie mamy podaną gamę C-dur rozpoczynającą się od dźwięku E na pustej strunie. W takim wypadku ręka powinna być ustawiona w pierwszej pozycji tzn. pierwszym palcem naciskamy strunę E na pierwszym progu.

Źródło: topranking.pl/920/93,dam,plusa.php



Temat: Muzyka
Pierwsza taka Szkoła Gitarowa w Krakowie
TRYTON Fast Guitar School –pierwsza taka szkoła gitarowa w Krakowie.
Szkoła mieści się w SP nr 55, ul. Dobczycka 55, osiedle Wola Duchacka.

Zapraszam uczniów o różnym poziomie zaawansowania.

PROGRAM NAUCZANIA OBEJMUJE:
grę na gitarze elektrycznej, klasycznej i akustycznej
podstawy gry na instrumencie tzn. akordy i ich budowa,
rożne techniki gry (hammer-on & pull-off, staccato, sweep, arpeggio, tapping itp)
kształcenie techniki gry (skale, pentatoniki, pasaże itp),
improwizacje,
ćwiczenia rozwijające prędkość,
kształcenie słuchu,
harmonia,
zasady muzyki,
nauka gry z nut,

Program dobieram indywidualnie biorąc pod uwagę umiejętności i preferencje muzyczne ucznia.
OPRACOWALISMY SPECJALNY PROGRAM KSZTAŁCENIA DZIECI
Lekcje odbywają się indywidualnie. Elastyczne godziny.

Info:
gg 6730005
tel. 607426473
szkolatryton@gazeta.pl

"TRYTON Fast Guitar School - gramy tak szybko jak uczymy"

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,413,81230508,81230508,Muzyka.html


Temat: Szkółka blues-rockowa w MDK
Szkółka blues-rockowa w MDK
„Szkółka blues-rockowa” w MDK

W ramach projektu „Warsztaty Muzyczne” od września 2005 rozpoczęły się
zajęcia w „szkółce blues-rockowej”, w których uczestniczą gitarzyści
posiadający podstawowy stopień zaawansowania technicznego i muzycznego.

Realizowany etap zajęć obejmuje indywidualne ćwiczenia techniczne, rytmiczne
i artykulacyjne (ogrywanie skal/gam, tematy bluesowe/rockowe, stylowe solówki
i zagrywki w oparciu o skalę pentatoniczną molową/durową, skalę bluesową i
skalę eolską - zapisywane na pięciolinii i przy pomocy tabulatury) oraz
grupowe muzykowanie w oparciu o poznawane przykłady muzyczne.

Przykłady muzyczne realizowane w ramach zajęć:

1. „Kiedy byłem małym chłopcem” (komp. Tadeusza Nalepy do słów Bogdana
Loebla, utwór z repertuaru grupy „Breakout”)
Utwór należy do klasyki bluesa i jest przykładem udanej kompozycji zbudowanej
dokładnie według klasycznego schematu 12-taktowego bluesa.

Harmonia//:Am7/Am7/Am7/Am7/Dm7/Dm7/Am7/Am7/Em7/Dm7/Am7/Am7://

Podziały rytmiczne w melodii.Temat przewodni opracowałem w skali
pentatonicznej molowej w podziale triolowym, który wykonywany jest
kostkowaniem naprzemiennym.

Akompaniament ***„Gitarzysta solowy musi osiemdziesiąt procent swojego czasu
na scenie grać akompaniamenty. Jeśli grasz dobre solówki a nie potrafisz
ciekawie akompaniować, możesz mieć trudności.” (Jan Borysewicz)

Dla potrzeb zajęć szkółki zastosowałem dwa rodzaje stylowego akompaniamentu
akordowego:
-wykonanego na gitarach akustycznych uderzeniem „zamkniętym” oraz arpeggio
kciukiem (w obu przypadkach z dodanymi akcentami, wystukiwanymi na „2” i „4”
na strunach lub na płycie wierzchniej gitary);
-realizowanego na gitarze elektrycznej zawierającego elementy techniki
tłumienia strun prawą ręką (granie riffu z pauzami - aby uzyskać soczyste
brzmienie akordów i jednocześnie czystą pauzę).

Dwie solówki gitarowe (w klimacie rock-bluesowym o średnim stopniu trudności)
opracowałem z wykorzystaniem:
a) trzech skal: pentatonicznej molowej, bluesowej i eolskiej,
b)środków wykonawczych-artykulacyjnych, jak podciąganie strun (zmiana
wysokości dźwięku), legata w górę (hammer-on) i w dół (pull-off) czy slide
(najazd na dźwięk)

oraz dwie solówki saksofonowe ( w klimacie jazz-bluesowym).

2. „Boogie shuffle”- przykład frazy 12-taktowego bluesa instrumentalnego z
wykorzystaniem skal: pentatonicznej durowej, bluesowej

Harmonia
//:E/E/E/E/A/A/E/E/H7/H7/E/H7://

Akompaniament. Oparty na charakterystycznym dla muzyki bluesowej pochodzie
basowym w skali pentatonicznej durowej połączonym z pustymi strunami E1 i H2 –
wykonywany w podziale triolowym.

Temat/solówki. Dla potrzeb zajęć opracowałem 4 wersje tematu (które mogą być
traktowane również jako solówki) oraz dwie typowe frazy solowe.

W przygotowaniu kolejne przykłady muzyczne:

1. Etiuda w stylu rock-metal (temat + akompaniament + solówki)

Harmonia
//:G/G/C/C/D/D/G/G://

Temat zbudowany w oparciu o charakterystyczne riffy metalowe

Solówki – 4 frazy w skali pentatonicznej (efektowne, szybkie solówki)

2. Etida w stylu country-rock

Harmonia
//:G/G/C/C/D/D/G/G://

Eksperymentalna próba połączenia tematu przewodniego zawierającego elementy
funky-jazz z efektownymi zagrywkami w klimacie bluegrassowym - kształtowanie
umiejętności łączenia techniki gry solowej z techniką akordową.

3.Etiuda w stylu hard-rock

Harmonia
//:E/A/E/E/A/A/E/E/H7/A/E/H7://

Temat, akompaniament i solówki stanowią klasyczny przykład muzyki rockowej.

***

Uczestnicy „szkółki” grają na gitarach elektrycznych/elektroakustycznych i
korzystają ze wzmacniaczy ćwiczeniowych (małej mocy). Mogą też wykorzystywać
gitary akustyczne.
Do dyspozycji „szkółki” są ponadto instrumenty perkusyjne (bongosy, conga),
które w przyszłości wykorzystane zostaną do utworzenia stałej sekcji
rytmicznej.
Od nowego roku kalendarzowego istnieje możliwość dodatkowego naboru chętnych
gitarzystów do udziału w zajęciach „szkółki”.

Informacje i zgłoszenia:
Sekretariat MDK/Andrzej Ossowski

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,228,34076002,34076002,Szkolka_blues_rockowa_w_MDK.html


Temat: Zaproszenie
Zaproszenie
Zaproszenie na blues-rockowe „Warsztaty gitarowe”

W okresie ferii zimowych (w dniach od 16 do 27 stycznia) Młodzieżowy Dom
Kultury w Lubinie organizuje „Warsztaty Gitarowe”.

Zajęcia adresowane są dla gitarzystów posiadających podstawowy stopień
zaawansowania technicznego i muzycznego.

Odbywać się będą od poniedziałku do piątku - obejmują indywidualne ćwiczenia
techniczne, rytmiczne i artykulacyjne (ogrywanie skal/gam, tematy
bluesowe/rockowe, stylowe solówki i zagrywki w oparciu o skalę pentatoniczną
molową/durową, skalę bluesową i skalę eolską - zapisywane na pięciolinii i
przy pomocy tabulatury) oraz grupowe muzykowanie w oparciu o poznawane
przykłady muzyczne.

Przykłady muzyczne realizowane w ramach warsztatów:

1. „Kiedy byłem małym chłopcem” (komp. Tadeusza Nalepy do słów Bogdana
Loebla, utwór z repertuaru grupy „Breakout”)
Utwór należy do klasyki bluesa i jest przykładem udanej kompozycji zbudowanej
dokładnie według klasycznego schematu 12-taktowego bluesa.

Harmonia//:Am7/Am7/Am7/Am7/Dm7/Dm7/Am7/Am7/Em7/Dm7/Am7/Am7://

Podziały rytmiczne w melodii. Temat przewodni opracowany w skali
pentatonicznej molowej w podziale triolowym, który wykonywany jest
kostkowaniem naprzemiennym.

Akompaniament. Dla potrzeb zajęć warsztatowych zastosowano dwa rodzaje
stylowego akompaniamentu akordowego:
-wykonanego na gitarach akustycznych uderzeniem „zamkniętym” oraz arpeggio
kciukiem (w obu przypadkach z dodanymi akcentami, wystukiwanymi na „2” i „4”
na strunach lub na płycie wierzchniej gitary);
-realizowanego na gitarze elektrycznej zawierającego elementy techniki
tłumienia strun prawą ręką (granie riffu z pauzami - aby uzyskać soczyste
brzmienie akordów i jednocześnie czystą pauzę).

Dwie solówki gitarowe (w klimacie rock-bluesowym o średnim stopniu trudności)
opracowane z wykorzystaniem:
a) trzech skal: pentatonicznej molowej, bluesowej i eolskiej,
b)środków wykonawczych- artykulacyjnych, jak podciąganie strun (zmiana
wysokości dźwięku), legata w górę (hammer-on) i w dół (pull-off) czy slide
(najazd na dźwięk)

2. „Boogie shuffle”- przykład frazy 12-taktowego bluesa instrumentalnego z
wykorzystaniem skal: pentatonicznej durowej, bluesowej

Harmonia
//:E/E/E/E/A/A/E/E/H7/H7/E/H7://

Akompaniament. Oparty na charakterystycznym dla muzyki bluesowej pochodzie
basowym w skali pentatonicznej durowej połączonym z pustymi strunami E1 i H2 –
wykonywany w podziale triolowym.

Temat/solówki. Dla potrzeb zajęć opracowano 4 wersje tematu (które mogą być
traktowane również jako solówki) oraz dwie typowe frazy solowe.

3.Miniatura w stylu rock-metal (temat + akompaniament + solówki)

Harmonia
//:G/G/C/C/D/D/G/G://

Temat zbudowany w oparciu o charakterystyczne riffy metalowe

Solówki – 4 frazy w skali pentatonicznej (efektowne, szybkie solówki)

4.Miniatura w stylu country-rock

Harmonia
//:G/G/C/C/D/D/G/G://

Eksperymentalna próba połączenia tematu przewodniego zawierającego elementy
funky-jazz z efektownymi zagrywkami w klimacie bluegrassowym - kształtowanie
umiejętności łączenia techniki gry solowej z techniką akordową.

5.Etiuda w stylu hard-rock

Harmonia
//:E/A/E/E/A/A/E/E/H7/A/E/H7://

Temat, akompaniament i solówki stanowiące klasyczny przykład muzyki rockowej.

***

Uczestnicy „Warsztatów” powinni posiadać własny instrument (gitary
elektryczne, elektroakustyczne, akustyczne).
Do dyspozycji uczestników zajęć są wzmacniacze ćwiczeniowe (małej mocy) oraz
niektóre instrumenty perkusyjne (conga, bongosy).

Informacje i zgłoszenia:
Sekretariat MDK/Andrzej Ossowski


Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,228,34414976,34414976,Zaproszenie.html