permutacje w grach liczbowych

code *code lyoko

Temat: Zagadki na sesjach
" />
">Dr==> To wymaga trochę wiecej kombinowania niż cechy podzielności, z samych cech podzielnosci zostajesz z dwoma przypisanymi liczbami i 4 mozliwosciami w kazdym pozostalym miejscu.
Po za tym czy matematyka nie moze byc znana w swiecie fantasy??


Widzisz, przyjrzałem się temu bez kartki i już po chwili podejrzewałem, jak musi taka liczba wyglądać. Sam schemat rozwiązania przy znajomości cech podzielności jest oczywisty, reszta to dobór permutacji tak aby się zgadzało. Rzeczywiście ciekawiej jest wskazać wszystkie rozwiązania, nie mówiąc już o dowodzie, że są to wszystkie rozwiązania (tu nawet nie widzę szkicu rozumowania, lecz na zagadkach liczbowych znam się słabo).

Kilka oczywistych ułatwień: spełnienie warunku przedostatniego wypływa z wymogu, że cyfry są różne oraz spełnienia warunku ostatniego, zatem ten warunek można odrzucić. Na parzystych miejscach muszą stać liczby parzyste (co za tym idzie, na nieparzystych - nieparzyste). Suma trzech pierwszych i sześciu pierwszych dodatkowo musi być podzielna przez 3. Piątą cyfrą musi być pięć. Problem, na mój gust, wiąże się ze spełnieniem warunków nr 7 oraz 8 i od tego chyba należy rozpoczynać. Jeśli ktoś się chce dalej bawić w takie uzasadnianie, to powodzenia .

Natomiast dalej uważam, że w aspekcie realizmu taka zagadka jest trochę za trudna. Gracze ją powinni rozwiązać w ciągu jednej sesji nawet metodą kolejnych przybliżeń. Postacie graczy niekoniecznie, jest to kwestia panującego w danym świecie poziomu nie tyle nawet nauki, co oświecenia. Wszak taka zagadka wymaga abstrakcyjnego myślenia matematycznego...
Źródło: isa.pl/forum/viewtopic.php?t=2648